lørdag den 24. marts 2012

nyt fra Them land


Pyha, nogle hårde dage.

Først og fremmest tusind tak for hjælpen i forbindelse med mit væskeproblem til London Maraton. Det betyder rigtig meget for mig, og jeg havde ikke i den vildeste fantasi regnet med den opbakning. På nuværende tidspunkt er status uændret. Jeg har intet nyt hørt, og er indstillet på at jeg må klare mig uden. 
Det er en ekstra udfordring, men den kamp tager jeg også. Udgangspunktet bliver sværere, men ikke umuligt. Jeg bruger de næste par uger på at finde den optimale løsning. Så jeg løber i London. Det er der, hvor slaget skal foregå.

Mit pas i onsdags gik godt. Det var en hård omgang. 3 x 20 min tempo, nok et af de hårdeste pas (hvis ikke det hårdeste) jeg nogensinde har budt min krop. Jeg løb passet i skovene ved Bagsværd. Er født i området og elsker naturen her.
Er jeg umotiveret - hvilket kan ske- hjælper det altid at tage derud. Jeg varmede op 3 km i cirka 3.30 tempo. Dernæst gik jeg i gang med den hårde del. De første 20 min var modbydelige. Mine ben var tæske tunge, og jeg havde problemer med at holde 3.20 fart. Der var godt nok vind, men alligevel burde det være noget, jeg kunne klare - og jeg havde nok undervurderet vejret. Svedte som om jeg var i Sydafrika igen. I mine to pauser nåede jeg at smide en trøje ved Lyngby Sø (tak til min far, som hentede den senere) og indtage en gel. Den hjalp og vupti kunne jeg holde omkring 3.10 på den sidste 20 min. interval. Rytmen blev automatisk bedre, og jeg følte mig godt løbende. Fedt!  Nu var jeg mere motiveret end nogensinde før, og den skulle bare have gas. Fik indtaget endnu en gel og et glas vand på den næste pause (man kan nå meget på 2-3 min), og så var det ellers tid til dagens sidste 20 min tempo. Tempoet fik endnu et nak i den rigtige retning og jeg løb mellem 2.57- 3.04 på den sidste del. Samlet sluttede jeg med et snit på 3.11. Meget trætte ben, men yderst tilfreds.

I samråd med min træner valgte jeg efter onsdagens træning at melde mig klar til DM 10 km på søndag. Jeg vil være mærket af den hårde træning, men sådan er det, når der er et maraton mindre end en måned ude i fremtiden. Ser frem til at kæmpe mod resten af den danske løbeelite. Niveau er virkelig hævet de sidste par år herhjemme, og på søndag kan vi få en håndfuld løbere under 30 min. Min største konkurrent bliver uden tvivl Abdi. Han har været godt løbende hele vinteren. Fortsætter han sin udvikling kan han blive en løber, der kan komme i nærheden af den danske rekord på 5000 meteren (13.25) om nogle år.

I mit tilfælde er det selvfølgelig også relevant at se, hvor jeg ligger i forhold til Jesper Faurschou, men der er en kæmpe forskel på 10 km og maraton, og vi er begge to mærket af den hårde træning, så i forhold til London kan vi ikke rigtig bruge det til særlig meget. En anden faktor der kan spille ind er, at rundstækningen kun er 1600 meter. En masse løbere skal overhales, men jeg ved, at man har gjort alt for at finde en velegnet rundstrækning i og omkring fælledparken, men på grund af metroombygningen har det været svært. Har man lyst til at se med, starter DM 10 km landevej på søndag klokken 14.15

Ingen kommentarer:

Send en kommentar