tirsdag den 5. februar 2013

Nyt fra Them



Månederne går sin stille gang, og det er nu over tre måneder siden jeg løb mit maraton løb i Frankfurt. Puha, hvor har jeg været træt efter det løb. Det tog mig et par uger at blive frisk efter mit løb i Berlin, men her har regningen været større. 

I november havde jeg brug for ro. Ikke mindst mentalt. Jeg var flad efter en lang sæson. Det pres jeg havde lagt på mig selv op til løbet, havde jeg brug for at komme af med. Så det var rigtig dejligt med en rolig periode, hvor jeg kunne få ladt batterierne op igen.  
December gik rigtig hurtigt, og en tur til Playitas med min kæreste var yderst kærkommen. Min krop elsker varme, og det er virkeligt et dejligt sted de har fået stablet på benene dernede.  
Januar startede som lyn og torden. Træningen blev hårdere og med stort arbejdspres, gik tiden rigtigt stærkt. 

Jeg er gradvist kommet op i gear igen, og har ligget stabilt på mellem 125- 145 km efter jul. Bortset fra sidste uge hvor jeg var så uheldig af løbe ind i influenza. Det er faktisk min bedste kilometer periode nogensinde. Kan jeg holde nogenlunde det samme snit op imod mit halvmaraton i løb i Haag den 10 marts, begynder det at se fornuftigt ud. 

Her vil jeg gerne løbe et godt løb. Det vigtigste er, at jeg føler jeg er godt kørende. Tiden spiller selvfølgelig også ind. Det primære er dog følelsen af overskud. Det er først senere på året jeg skal være i topform.  Min store udfordring har været at få nok kvalitet i benene. Det danske vintervejr er ikke det bedste for mig, og jeg har konsekvent altid problemer når vi er under 0 grader. I år har jeg dog i modsætning til nogle af de andre år holdt de værste smerter væk.  Dog har jeg stadigvæk problemer med at få kroppen op i fart. Min hofte volder problemer i kulden, og det har gjort, at jeg er blevet nødt til at afbryde flere intensive pas, hvilket selvfølgeligt ikke er optimalt.

Heldigvis ser det ud som om at min maksimale ilt optagelse stadigvæk er den samme som i efteråret (måske 1-2 procent lavere) men ellers ens. Det er rigtig positivt og betyder, at jeg er fint kørende i forhold til vores sæsonplan. 

I år har jeg valgt at løbe Copenhagen Maraton for første gang. Løbet ligger fint op imod VM i Moskva, og kan give mig en masse erfaring som jeg kan bruge i min jagt på hurtigere tider. Kan jeg samtidig gøre en god figur, og måske vinde, vil jeg være super glad, men nemt bliver det bestemt ikke. 

Planen var at jeg skulle havde løbet 15 km på Østerbro d.3 februar, hvilket jeg på grund af sygdom, ikke kom til. Bittert, for det havde været et fint løb at teste formen i, op imod mit løb i Haag. Nu løber jeg et motionsløb i Dyrehaven på søndag i stedet. Det er ikke vigtigt at løbe en hurtig tid her, men mere lige komme ud og teste benene lidt i noget varieret tempo, så jeg ved hvad der skal arbejdes med. 

Ellers er det bare tilbage at passe træningen. Tager til Portugal med min træningsgruppe d.16 februar og er væk i en uges tid. Her skal der lige laves nogle rigtige hårde halvmaraton pas, så jeg kan styre mig helt ind på tempo osv. 

Vil gerne benytte lejligheden til at takke mine sponsorer for vores samarbejde. Nike, Smag, Sparta og Eco Protein. Sidstnævnte er en ny aftale jeg har lavet. Jeg er utrolig taknemmelig for at samarbejde med en virksomhed som laver økologiske proteinbar produkter , pulver osv. Deres tanker omkring økologi og sundhed er jeg tilhænger af. Det er ejet af Mikkel Kessler og af andre sportsfolk de sponserer, kan jeg nævne Matti Breschel, og Michael Maze. Er stolt af at være en del af dette.

1 kommentar:

  1. Hej Henrik.
    Jeg har lige læst, at du fravælger VM i Moskva. Til gengæld må der være basis for en kanontid i Berlin, hvis træningen forløber efter planen. Er også meget spændt på at se, hvordan du klarer den til VM i halvmarathon i 2014, hvor jeg selv deltager som motionist.
    Mvh. Preben Jensen, København.

    SvarSlet